OBD-C
On-board diagnose en communicatie
Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen, wat kan je er dan mee? Wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting?
Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.
Doel
Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie-apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.
Kernpunten
- Uitleg EOBD
- Hoe interpreteren van foutcodes
- ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
- Verschil tussen EOBD en Merk OBD
- Instellingen veranderen
- Modules aanmelden
- Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose-apparatuur en GMTO scope
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:
- Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
- Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
- Diagnoselogica
- Storing codes
- Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
- Readiness code
- Communiceren
- Diagnose uit de EOBD software
- Merk specifieke – OBD
- Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
- Herkenning opgeslagen fouten
- CAN protocol en communicatie
- Livedata bij diagnose met Misfire
- Toepassing actuator aansturen bij diagnose
- Basis afstelling.
- Coderen/telecoderen
Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.